Mati.

*PERTARUNGAN MAUT ITU BERADA DI ANTARA USIA 60 HINGGA 70 TAHUN.*

Tidak ramai orang yang hidup hingga mencapai usia 60 tahun. Jika kita mencapainya maka waspadalah, kerana inilah ketika yang menentukan akhir perjalanan seorang manusia.

Pengakhiran yang baik (Husnul Khatimah) atau penghujung yang buruk (Su’ul Khatimah).

Allah swt juga mengingatkan hamba-Nya yang mencapai usia 60 tahun sebagaimana tersirat dalam firman-Nya dalam Al-Fathir ayat 35 – 37.

“Dan mereka menjerit di dalam neraka itu, “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari neraka), nescaya kami akan mengerjakan kebajikan, yang berlainan dengan yang telah kami kerjakan dahulu.”

(Dikatakan kepada mereka), “Bukankah Kami telah memanjangkan umurmu untuk dapat berfikir bagi orang yang mahu berfikir, padahal telah datang kepadamu seseorang pemberi peringatan? Rasakan (azab Kami), dan bagi orang² zalim tidak ada seorang penolong pun.”
Sahabat Sayyidina Ali ra, Ibnu Abbas ra dan Abu Hurairah ra menjelaskan firman Allah swt di atas (yang ertinya) :

“Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mau berfikir,” bahawa ertinya sampai mencapai usia 60 tahun.

Sedangkan yang dimaksudkan ‘pemberi peringatan’ dalam ayat di atas menurut ulamak adalah adanya uban di kepala dan ‘Pemberi Peringatan’ iaitu Nabi Muhammad saw.

Rasulullah saw juga menguatkan ayat di atas (yg ertinya) :
“Allah swt memberi uzur kepada seseorang yang diakhirkan ajalnya, hingga sampai usia 60 tahun.”
– HR Bukhari no. 6419.

Ibnu Hajar rah mengatakan : “Makna hadis” bahawa uzur dan alasan sudah tidak ada, misalnya ada orang yang mengatakan, “Andai usia saya dipanjangkan, saya akan melakukan apa yang diperintahkan kepada saya”.

Dengan usia yang mencapai 60 tahun, tidak ada yang layak untuk dia lakukan selain istighfar, ibadah keta’atan dan tumpuan untuk akhirat.

Rasulullah saw pernah bersabda bahawa usia umatnya adalah antara 60~70 tahun.

Sedikit yang berjaya melepasinya.”
– HR Tirmidzi dan Ibnu Majah.

Dan, “Pertarungan maut itu berada di antara usia 60 hingga 70 tahun.”
– HR Bukhari.

Imam Fudhail bin Iyadh (Ulama Besar zaman Tabi’ Tabiin) memberikan tausiah ;
“Sesiapa yang meyakini perjumpaan dengan Yang Maha Mencipta, dia harus sedar bahawa dia akan ditanya. Dan siapa yang yakin perkara ini, dia harus menyiapkan jawapannya”.

“Bagaimana jalan keluarnya?”

“Caranya mudah!”

Imam Fudhail menjelaskan tentang teori bertaubat:

“Beribadah dan beramal solehlah di sisa usiamu, kerana Allah swt sangat menyayangi hamba-Nya yang mahu menghabiskan sisa usianya untuk lebih mendekat kepada-Nya, Insya Allah.

Allah swt akan mengampunkan dosa² yang telah lalu dan memberikan keselamatan serta kebahagiaan di dunia, di kubur hingga di akhirat.

Ketika kita sudah berumur 50 tahun atau apalagi sudah mencapai 60 tahun atau lebih, biasakan berdo’a memohon perlindungan dari tiada daya upaya, malas, fitnah dan dijauhkan dari siksa kubur :

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah & malas, penakut & tua. Aku berlindung kepada-Mu dari fitnah hidup & mati, aku juga berlindung dari siksa kubur”.

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan. Hakikatnya tak ada yang memberimu manfaat selain solatmu.

Alam itu aneh ???,
Jenazah disusul dengan jenazah. Kematian disusul dengan kematian berikutnya.

Berita tentang kematian terus kedengaran.

*Ada yang mati kerana;*
– Kemalangan.
– Pelbagai penyakit.
– Sakit tua.
– Mati mengejut.
– Mati dalam tidur.
– Nyawa dicabut ketika buat amal seperti sedang solat (sedang sujud)
– Sedang beri ceramah agama atau beri khutbah.
– Sedang bersukan spt main bola dll.

Pendekata seribu cara kematian yang sepatutnya memberi keinsafan kpd kita.

Kita akan berhenti mendengar berita kematian bila kita sendiri yang mati.

Hariku kita pasti akan tiba, persiapkanlah bekal untuk perjalanan yang tiada kembali.

Wahai orang yang menunda taubat dengan alasan kerana masih muda, kubur bukanlah untuk orang tua saja, kubur adalah tempat manusia semua usia.

Sungguh dunia ini hanya 3 hari :

*Kelmarin:*
Kita hidup dan tidak akan kembali ke kelmarin lagi.

*Hari ini :*
Kita masih mampu menarik nafas tapi cuma 24 jam sebelum menjelang esuk.

*Esok:*
Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi meskipun telah di rancang. Minta2 tak mati lagi.

Kita makan semalam untuk hidup hari ini. Kita makan hari ini harap2 hidup esuk.

Semalam dan hari ini kita masih mendapat khabar ada kematian melalui pelbagai media cetak dan elektronik, esuk pasti ada lagi berita kematian. Esuk atau lusa mungkin kita tidak dengar lagi berita kematian…

Kita baru saja saling bermaafan di Aidil Fitri moga sempat jumpa di Aidil Adha nanti.

Saya mengingatkan diri saya dan sahabat maya, bersedekahlah, berbuatlah amalan baik kerana kita akan pergi meninggalkan dunia ini untuk selamanya.

Ya Allah kami memohon keredhaannmu Husnul Khatimah dan beruntung dengan mendapat syurga dan selamat dari api neraka.

Sesiapa yang hidup dalam suatu kebiasaan dan kegemaran, dia akan mati dalam kebiasaan dan kegemarannya itu.

Sesiapa yang mati dalam suatu keadaan dia akan dibangkitkan dalam keadaan itu.

Wallahu a’lam bissawab.

Ijazah

Ijazah Jarak Jauh
Keilmuan Senaman Nafas Sejati
Sanad Tokku Paloh

⛔ Tanpa Ratusan Zikir Atau Wirid
⛔ Tanpa Perlu Puasa
⛔ Tanpa Mantera Atau Jampi Serapah
⛔ Tanpa Bahasa Yang Tidak Difahami

✅ Latihan Keilmuan Seni Melayu Lama
✅ 5-10 minit selesai ijazah permanent, boleh terus test
✅ Perkara yang Batil seperti jin tumpangan atau saka akan meninggalkan diri,insyallah
✅ Tidak akan efek bahaya di hari tua atau lanjut usia
✅ Tenik-Tenik Olahan Aura/Tenaga Yang terdapat dalam tubuh badan
✅ Sangat sesuai untuk petugas keselamatan seperti askar, polis, bomba, wanita dari sebarang ancaman bahaya di sekeliling.
✅ Repair Aura/tenaga Tubuh Badan
✅ Muzakarah Sesama Ahli group/ luar group

*Ijazah*
1)Mahar SNSKT = Rm150.00
2)Mahar SNSPT = Rm150.00

Ijazah SNS 2 Dalam 1
mahar 2in1 =
Rm200.00 *Jarak Jauh

*Penerangan Ijazah*
1) Ijazah SNSKT -Kalimah Tunggal
*Ikrar Syahadah Hakikat
( Benteng Diri , refresh iktikad kepada Allah Taala & Dll )

2) Ijazah SNSPT-Pancha Tunggal
*Gerak Ibu Jurus Senaman Nafas Sejati ( Benteng Dalam , Permohonan , Senjata Ghaib & dll )

*Amalan 5 minit sehari sekali sahaja.
*10% Akan di infaqkan ke Tahfiz

*DALAM MALAYSIA & LUAR NEGARA*
Jadual Ijazah Jarak Jauh
Tarikh :- Ikut Kelapangan Guru
Masa :- 10Malam
TimeZone , Malaysia Kuala Lumpur

SNS Kedah
Cadangan Tarikh:- 30-11-2019
Masa :- 8:00PM
Lokasi :- Pantai Merdeka, Kedah
Tekan Link Ke Group
https://chat.whatsapp.com/HdUtVCmuna40MtR8BiMhwm

Syarat Kelayakan:-
•Beragama Islam
•Umur 18 Tahun Ke atas , bagi mereka yang berumur 18 tahun ke bawah, dapatkan keizinan dari ibu bapa atau penjaga.
•Sihat Tubuh Badan
•Berakal

Pantang-Larang :-
*Tidak membuat perkara yang di Dilarang oleh agama islam.
Contoh :- Zina , Arak , Judi , Porno , Tinggal Solat , Jauhi Makanan Dari Sumber Haram

*Telegram KeilmuanHaq SNS*
http://t.me/KeilmuanHaq

DSN

Hakim memutuskan DSN perlu dipanggil membela diri atas kesemua pertuduhan kes SRC.

Macam Nabeel cakap semalam, keputusan ini sudah dijangka..
Malaysia Baru memang penuh dengan kejutan seperti kes Guan Eng. 😜

Tapi apapun…DSN diberi 3 pilihan:

1) Memberi keterangan secara bersumpah di kandang saksi dan boleh disoal balas oleh pendakwaraya.

2) Memberi keterangan dengan tidak bersumpah di kandang tertuduh dan tidak boleh disoal balas oleh pendakwaraya.

3) Berdiam diri.

DSN memilih pilihan no 1 iaitu pilihan paling power dan anak jantan!

Boleh sapina sesiapa saja untuk datang ke mahkamah termasuk Zeti lahanat, Guan Eng dan sebagainya.

Terbuka untuk soal balas oleh pendakwaraya.
Mahathir akan di panggil beri keterangan,Zeti Aktar Aziz akan dipanggil beri keterangan Lim Guan Eng akan dipanggil beri keterangan Pengarah SPRM akan dipanggil beri keterangan

Dan

Jho Low akan dibawa balik dgn SEGERA sebagai saksi.Mahathir tidak boleh berdalih lagi.😀😀😀

DSN sendiri kata tak sabar nak bela diri dan membentangkan cerita di pihak beliau.
Berani kerana benar!

Bukan macam Bang Non. Bang Non dulu ambik pilihan no 2. Serupa auw auw.
Takut kena bogel dengan pendakwaraya. 😝

Apapun, DSN masih tidak bersalah sehingga disabitkan. Memang bertahun-tahun le kes ni berjalan. 🤣

Rasis.

Yang bawa kaum cina ke sini buka lombong timah… orang British.

Yang bawa kaum india jaga ladang getah ke sini… orang British.

Yang Benggali pula ikut orang British kesini jadi askar…

Bila orang british balik negeri dia suruh India, Cina dan Benggali duduk sini elok2…

British suruh Melayu buat macam adik beradik…

Itu syarat beri merdeka…
Melayu berlapang dada…

Melayu beri kerakyatan kpd pendatang yang menumpang…

Raja Melayu tanda tangan.

Merdeka…! Merdeka…! Merdeka…!

Cina India nak buat sekolah…
Melayu kata buatlah…

India nak buat kuil besar mana pun…
Melayu kata buatlah…

Cina tebang balak sampai botak hutan…
Melayu kata tebanglah…

Cina korek lombong timah sampai tinggal pasir.
Melayu kata koreklah…

Pasir lombong yang tinggal cina nak jual.
Melayu kata juallah..

Tanah bekas lombong, cina nak ambil pajak sampai 999 tahun lamanya.
Melayu kata ambillah..

India buat kumpulan gengster pun.
Melayu kata tak apalah…

Wakil rakyat India kata Melayu Celaka..!
Melayu sabar diam aje…

Wakil Rakyat Cina dan India kata Melayu pendatang..!
Melayu senyum diam aje…

Ahli Majlis Perbandaran buang tulisan Jawi ganti tulisan Cina.
Melayu tak kisah buatlah…

Hari ini Melayu nak Azan Subuh orang cina dan india bising bantah. Melayu tutup pembesar suara tak mahu jiran terganggu…
Melayu diam sabar lagi…

India kata khatankan anak perempuan islam jenayah, kelam kabut Menteri Melayu Buta Kayu nak tanya doktor..!

Cina kata pondok tahfiz, perkauman, teroris Menteri Agama Melayu Pak Turut suruh tutup pondok tahfiz…

Hati orang cina india wajib dijaga…
Melayu diam lagi…

Mereka buat semua itu sambil tuduh…

Melayu rasis…!
Melayu pelampau…!
Melayu diam lagi…

Hebat orang2 Melayu melayan… yang dulunya tetamu kini menjadi Tuan Rumah Bersama…!

Esok2 entah2 mungkin tidak berumah lagi..!

SEBENARNYA KITA BUKAN BERTOLAK ANSUR TAPI KITA DITOLAK BERANSUR-ANSUR…!!!

FIKIR2KAN….

Ayuh bangkit lah… Org. Islam wajib bersatu
Jgn jadi melayu kayu Dan layu..
SABAR ADA BATASAN
SABAR JGN HINGGA. DIRI KITA TIADA TANAH UNTUK KITA

#copypaste

CIMB.

Sebelah kanan saya ialah Ustaz Amran Abdullah. Tok guru saya. Dia berbangsa India. Ustaz Amran Abdullah yang mengIslamkan saya di pejabat PERKIM Jln Ipoh 14 tahun lepas.
.
Sebelah kiri saya Ustaz Jais Mariappan berkelulusan Yemen dan fasih berbahasa Arab dan pegawai dakwah di PERKIM Pusat. Mereka berdua hebat dalam dakwah dan banyak jasa walaupun ada yang tidak mengenali mereka.
.
Saya berbangsa Cina dan mereka berbangsa India bukan atas pilihan kerana Allah jadikan kami lahir dalam keluarga Cina dan keluarga berbangsa India tetapi kami bertiga memeluk Islam atas pilihan. Dua India mengapit seorang Cina di tengah, tiada kasta mahupun perkauman dalam Islam. Yang terbaik ialah paling bertaqwa.
.
Persaudaraan Islam merentasi kesempitan bangsa, politik dan negara. Syukur Alhamdulilah atas nikmat Islam. Ini betul betul CIMB. Eh bukan CIMB Bank tetapi Cina India Muslim Bersaudara. (Melayu, Iban, Kadazan, Serani, Dusun, Dayak juga bersaudara)
.
#islam #muslim #dakwah #firdauswong #multiracialrevertedmuslims #islamb

KMB.

Kerajaan Malaysia baru. Tanpa dap. In shaa Allah.

Qorona.

Alhamdullilah.

Betul.

Betul atau bohong.

20.02.2002.

Assalamualaikum.

02.02.2020

Assalamualaikum.

kbp

Koleksi berita palsu. (Dan tak palsu).

Bara dalam abu.

Fokus hapuskan dap. In Shaa Allah.

Lge

Lim Guan Eng.

MSI3631

Doa orang kafir

K4550.

Alhamdullilah.

k4550

alhamdullilah

Fakta bukan auta.

Alhamdullilah.

Pecat Lim Guan Eng.

Alhamdullilah.

dap tak layak.

dap tak layak untuk berada diMalaysia. In shaa Allah.

Ldl.

Langar dan lari.

kentut

your hot chicken shit news. not mine. alhamdullilah.

msi4873

A blog by msi4873

Menang 500 undi.

Kalah 15,000 undi. Allahu Akbar.

mkk

muzik kedai kopi.

Wife is sleeping.

My wife is not sleeping.

Vlog#350

Assalamualaikum. Always be a good reader and a good writer.. In shaa Allah.

Menteri kedai kopi.

Assalamualaikum.

Pak kadok & the gang.

Pak kadok dan pak pandir.

Menteri tepi jalan.

Assalamualaikum.

Menteri tiga suku.

Muka tak malu.

Group menteri sampah.

Assalamualaikum.

RBA

Red bean army.

sampah

group sampah.

Tamak.

Orang yang tamak selalu rugi. In shaa Allah.

Pantun 1Malaysia.

Assalamualaikum. Anak itik anak ayam. Antar lah pantun jgn dok diam.

Pandu Slow

Just another blog by mannsanni.

Prktp

Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai.

ACP.

Abang Capo Paulito.

Haji yang mabrur

Alhamdullilah.

Muka tembok.

astarfirullah.

Muka tak malu.

Astarfirullah.

Malu.

Malu apa. Bossku.

Klub anti dap dan rba.

Assalamualaikum

Orang yang solat.

Orang yang solat tak jahat. Alhamdullilah.

Klub anti rba.

Assalamualaikum.

cimb

Projek (Cina India Melayu Bersatu) hapuskan dap. In shaa Allah.

Blog #340.

alhamdullilah

Malaysia2020

Assalamualaikum.

Biketoon

Assalamualaikum

Morningtoon.

Assalamualaikum

71117

assalamualaikum

Nitetoon

Assalamualaikum

Tarik balik.

Tarik balik ph dari menjadi kerajaan Malaysia. in Shaa Allah.

MS9523631

Assalamualaikum.

Singapore is ugly

The ugly Singapore.

Create your website at WordPress.com
Get started